BiancaSchoenmakers-A21V7582

6 Tips voor het rijden van een betere barrage

Als je vanaf de klasse L een springproef wilt winnen dan moet je na een foutloos basisparcours vaak barrage rijden. Zo snel mogelijk van de start naar de finish en zonder fouten. Dat betekent niet alleen gas geven, maar ook kort draaien. Een lastige combinatie, al weet springamazone Bianca Schoenmakers daar heel goed raad mee en daarom deelt ze ons haar tips.

Tip 1: Dressuurmatige controle

Het klinkt saai, want als springruiter wil je toch helemaal geen dressuur rijden? Volgens Bianca Schoenmakers hoef je ook helemaal geen dressuurproef te kunnen rijden. “Maar controle over de gehoorzaamheid en het tempo is wel enorm belangrijk. In het parcours en voornamelijk in een barrage wil je een paard dat licht aan de hulpen staat en fijn is rond te sturen. Daarnaast wil je simpel naar voren kunnen en ook weer terug kunnen schakelen. Dit zijn allemaal dressuurmatige dingen die je moet trainen. Het schakelen kan je overigens ook weer helpen om je paard sterker te maken in zijn lichaam om het springwerk beter aan te kunnen.”

Bianca Schoenmakers barrage rijden

Tip 2: Gas op lange stukken

Een van de manieren om sneller een parcours af te leggen is door iets meer gas te geven. “Maar dit moet je wel gecontroleerd kunnen doen en daar zit hem vaak het probleem. Het paard moet het initiatief niet overnemen en lang worden, want dan heb je een groter risico op fouten. Zorg er daarom voor als je naar voren rijdt dat je dit aan elkaar en gesloten doet en altijd met een halve ophouding weer wat tempo terug kan nemen om je paard voor te bereiden op de sprong. Naarmate je paard verder geschoold is wordt dit steeds makkelijker en kun je steeds harder gaan rijden zonder dat je de controle verliest. Op langere stukken kan je door wat gas bij te geven soms best wat seconden inhalen.”

Tip 3: Zo min mogelijk meters

Naast gas geven heeft het aantal meters wat je maakt ook invloed op je tijd. Rijd je allemaal lange lijnen dan ben je veel trager dan wanneer je korte wendingen rijdt. “En voor die korte wendingen is soms handig om wat schuiner over de hindernis te komen”, legt Bianca uit. “Schuin een hindernis aanrijden is wel iets wat je paard moet begrijpen en wat je hem wellicht eerst moet leren. Hoe schuiner je aanrijdt hoe makkelijker het is voor je paard om langs de hindernis te schieten en dit gebeurt zeker als hij niet begrijpt wat je wilt. Je moet het paard dus stapje bij beetje leren dat een hindernis niet altijd recht van voren wordt aangereden. Begin hier bij voorkeur niet pas mee als je al in hogere klasses rijdt en hij gewend is aan perfecte lijnen. Op een lagere hoogte krijg je tenminste niet zo snel een probleem als iets nog niet helemaal werkt. Ga daarnaast ook geen te korte lijnen draaien, want je wilt wel genoeg ritme overhouden om de hindernissen zonder fouten te kunnen springen.”

Tip 4: Beide combineren

Het mooiste is als je bovenstaande twee punten kunt combineren om te profiteren van beide, maar dat vraagt volgens Bianca nog wel wat oefening en opbouw. “Ga daarom niet en ineens kort draaien en gas geven, maar bouw dit op in stapjes. Begin eerst met het schuin aanrijden en bouw dit uit tot je het onder de knie hebt en ga vervolgens het tempo iets opvoeren.”

springruiter Bianca Schoenmakers barrage rijden

Tip 5: Uitproberen

Een barrage rijd je net als een gewoon parcours niet zomaar en is iets wat je thuis zou moeten oefenen en uitproberen. Een leuke oefening die Bianca daarbij gebruikt is bijvoorbeeld het rijden van achtjes om korte wendingen te oefenen. “Dat achtje kan je steeds kleiner maken en de hindernis schuiner aanrijden. Je zult zien dat je best schuin kan aanrijden vooral bij een steilsprong. Daarnaast moet je thuis vooral dingen gaan uitproberen en fouten durven maken. Het geeft niet als een lijntje niet lukt, daar leer je van en door het proberen kom je er ook achter wat bij jouw paard werkt en wat nog wat extra training vraagt.”

Tip 6: Start- en finishlijn checken

Als laatste tipt Bianca om vooral ook niet te vergeten om te kijken naar de start- en finishlijn. “Deze staat soms schuin, waardoor het zo maar een paar meter kan schelen of je links of rechts van de lijn finisht. Dit zijn gratis meters waar je helemaal niet harder voor hoeft te gaan rijden.”

 

Vond je dit artikel interessant? Lees dan ook het artikel van voormalig bondscoach Rob Ehrens “Foutloos rijden, heb je dat zelf in de hand?” of ontdek hoe je conditie kan opbouwen middels galoptraining.